Elastycznie i bezpiecznie – SONAX Profiline Ceramic Coating CC36

Lakier samochodowy to nie tylko podstawowa warstwa zabezpieczająca gołą karoserię przed złą pogodą, kwaśnymi deszczami, mrozem, słońcem i korozją. To w głównej mierze ozdoba samochodu i pewien sposób na ”wyrażenie się” właściciela poprzez kolor.

Im więcej aut na ulicach, tym więcej rodzajów i kolorów lakierów. Mamy lakiery metalizowane, błyszczące, dające efekt emalii czy matowe. Niestety ich jakość coraz częściej kompletnie nie idzie w parze z ceną. Powłoki lakiernicze nakładane w fabrykach są cienkie, wrażliwe i nie tak „długowieczne” jak jeszcze kilkanaście, czy kilkadziesiąt lat temu. Powodów ku temu jest wiele – obniżenie kosztów produkcji, wymogi ekologiczne, obniżenie wagi pojazdu czy o wiele krótsze czasy eksploatacji auta od momentu produkcji do zezłomowania. Producenci zakładają, że typowe auto miejskie powinno „przeżyć” tylko  10-12 lat.

Należy do tego dodać bardzo duże przebiegi nowoczesnych aut, które w połączeniu z ogólnym zaniedbywaniem doprowadzają do tego, że nawet kilkuletnie auto wygląda na mocno zużyte. Wiadomo, nie każdy ma czas oraz miejsce, by własnoręcznie i kompleksowo dbać o lakier auta we własnym zakresie. Jednak każdy chciałby, by samochód jak najdłużej wyglądał na świeży i by dbanie o lakier nie było męczące i czasochłonne.

Z pomocą przychodzą profesjonaliści, tacy jak niemiecka marka SONAX, opracowujący nowoczesne i wytrzymałe mikro-powłoki, których zadaniem jest długoterminowa ochrona lakieru. Do tej pory producenci stawiali na ich twardość, która miała sugerować ponadprzeciętną wytrzymałość powłoki.

SONAX jednak zaczął opracowywać najnowszy rodzaj powłoki bazując na zupełni innym założeniu.  Specjaliści z niemieckiego Neuburga doszli do wniosku, że im większa twardość powłoki, tym paradkosalnie mniejsza tolerancja. Przykładem dla nich był kryształ, który  mimo swojej twardości można bardzo łatwo rozbić, gdy przekroczy się jego tolerancję na wygięcie, lub ciężar. Dlatego postanowili postawić na pełną elastyczność powłoki i to, by jak najlepiej przylegała do lakieru i miała o wiele większą tolerancję na uszkodzenia mechaniczne. Tak powstała nanosieć cząsteczek zmodyfikowanego krzemu Ceramic Coating CC36.

Nano-powłoka SONAX Profiline Ceramic Cating CC36 składa się z trzech preparatów: BaseCoat – odpowiadający za maksymalną ochronę lakieru i GlossCoat, mający za zadanie znacząco zwiększyć głębię koloru, gładkość powierzchni i jej zdolność odpychania wody. Powierzchnia lakieru powinna być wcześniej wypolerowana oraz przygotowana do aplikacji trzecim preparatem o nazwie Prepare.

Podczas aplikacji pierwszej warstwy (BaseCoat) cząstki krzemu łączą się ze sobą i z lakierem tworząc wspomnianą już sieć za pomocą łączeń kowalencyjnych. Łączenie kowalencyjne to najmocniejsze z łączeń cząsteczkowych.  Zaprzyjaźniony z nami detailer przeprowadził z nami wszystkie etapy aplikacji, ponieważ chcieliśmy, by powłoka była zaaplikowana przez profesjonalistę. Sam proces aplikacji ogranicza się do odpowiedniego, umiejętnego roztarcia płynnej warstwy na powierzchni lakieru za pomocą dołączonego do zestawu aplikatora.

Po godzinie na powierzchni lakieru powstaje już w pełni uformowana, niewidoczna gołym okiem sieć cząsteczek, której zadaniem jest ochrona lakieru przed promieniowaniem UV, złymi warunkami atmosferycznymi, chemikaliami i uszkodzeniami mechanicznymi. Warstwa bazowa sprawia, że lakier pod światło wygląda jakby na jego powierzchni były lekko opalizujące „mazaje”, podobne po śladów po benzynie. W dotyku jest niezwykle tępy i „cierpki”. Znikanie „mazajów” oznacza, że cząstki krzemu sprawnie reagują budując swoją sieć.

Jest to sygnał, że detailer może aplikować drugą warstwę powłoki. Na BaseCoat aplikowana jest warstwa preparatu GlossCoat, który opiera się na kompozytach polimerowych i zapewnia powierzchni niezwykłą głębię koloru, gładkość i super-hydrofobowość (bardzo wysoki stopień odpychania wody). Aplikuje się go na tępą powierzchnię BaseCoat za pomocą aplikatora po czym poleruje mikrofibrą, aż do uzyskania idealnej gładkości, śliskości i głębi koloru.

 

Warstwa GlossCoat jest niezbędna do tego by o wiele łatwiej dbać o czystość auta, ponieważ większość zabrudzeń (pył, świeże błoto, woda, ptasie odchody) można usunąć dzięki niej zwykłą wodą pod ciśnieniem.

Tak zabezpieczony lakier należy również raz na kilka tygodni odświeżyć za pomocą preparatu SONAX Brilliant Shine Detailer, który wspomaga GlossCoat i odnawia jego strukturę.

 

Warunki gwarancji, którą otrzymuje się po aplikacji w certyfikowanym punkcie lub salonie SONAX Service mówią również o tym, by auto przynajmniej raz w roku lub po określonym przebiegu wracało na oględziny do studia detailingowego, ponieważ silnie eksploatowane może wymagać odnowienia warstwy GlossCoat. Dzięki odpowiedniemu serwisowi i  kontroli SONAX Profiline Ceramic Coating CC36 może chronić lakier samochodu nawet do 36 miesięcy!